Det var den sista ljuva tiden

Skrevs den 22 Apr från Nynäshamn, Sverige där det då var 2°c

Dag 19 fredag

Syster lyckades efter mycket tjat på morgonen få med mig till gymmet där jag tyvärr kände mig alltför omotiverad för att göra ett enda lyft i värmen så jag hoppade lite rep och slog på en säck istället så jag svettades nog bort iaf ett kilo. Efter det så hyrde vi en skoter och åkte mot målet dream beach, som alla pratat så mycket om. När vi väl kom dit var det helt klart vackert och vi åt brunch på en urmysig restaurang som låg en bit ovanför stranden. Tyvärr var det lite för stora vågor och för strömt för att bada så vi åkte vidare.

Efter att ha åkt runt i stort sett hela ön kom vi till en bro som gick över till en annan, ännu mindre ö. Det var ingen lätt resa över där för pulsen vill jag lova! Det var en hängbro med plankor som låg uppradade och hoppade till när man körde över. Hjärtat satt verkligen i halsgropen när man tittade ner och såg vattnet då mellanrummet mellan vissa plankor kanske inte var säkert enligt svenska mått iaf. Vi åkte runt på ön lite innan vi la oss och solade/hämtade mod för att åka över bron igen och börja bege oss hemåt.

Dag 20 lördag

Efter att ha sovit ordentligt åt jag en urmysig frukost vid havet på hotellrestaurangen där dom spelade Jack Johnson till mitt stora nöje. Vi la oss sen på stranden och pressade lite, det var inte lite stressigt. På kvällen gick vi till det lyxiga boendet som ligger vägg i vägg med vårat lite mindre lyxiga boende för att använda deras internet. Efter det så kröp sig hungern på och vi gick längs stranden tills vi hittade en restaurang där dom spelade sköna reaggerytmer och åt en väldigt fin lyxmiddag akompenjerade av vågornas brus. Efterätten, en banana split och lite alkohol intog vi på boendet vid ett litet bord precis vid vattenbrynet. Det är en rätt så skön ö det här: allt slocknar när det blir mörkt och bara ett fåtal restauranger har egna generatorer och inget ställe är öppet längre än 12, perfekt för semester, helt omöjligt att inte koppla av och stressa ner.

Dag 21 söndag - Dag 23 tisdag

Dessa tre dagar kan sammanfattas på ett och samma sätt: det blev en dag på stranden! Vi gick direkt till stranden efter frukost och lämnade inte förräns solen försvann, om inte för att äta lunch eller gå och handla vatten. Ena dagen blev dock Madde tvungen att gå och köpa ny tandborste, vi misstänker att våra husråttor som springer omkring i rummet har lånat den. På kvällarna satt vi mest och diskuterade livet och passade på att utnyttja grannhotellets internet och jobbade/pluggade/sökte jobb/leta lägenhet m.m.

Dag 24 onsdag

Återigen upp i ottan för att bege oss ut på äventyr. Dagen till ära gjorde vi vårat 5:e dyk i ordningen. Vi åkte med en grupp som skulle göra två dyk så på den första platsen, manta spot, snorklade vi och solade på däck medans de andra roade sig under ytan. Sen blev det vidare färd mot crystal bay där vi fick lite lunch innan det var dax att bege sig ner i djupet. Det blev ett ca 40 min långt dyk på 15 meters djup där vi såg en hel del fisk men mestadels kämpade mot strömmen, det var stundtals lite småläskigt faktiskt. Men jag kan inte med ord förklara hur häftigt det är att dyka, verkligen en helt ny värld. Nere på botten, ja där är det toppen, haveeet är djuuupt. Kvällen följde ett numera bekant mönster med mat, jobb/plugg, öl och slöande.

Dag 25 torsdag

Sista dagen på Nusa Lembongan och vi tog en riktig morgonpromenad till den enda delen av ön jag inte hade sett, vi gick redan kl 6.30 på grund av att dom börjar ta betalt för att se denna udde så fort biljettkillen vaknat samt att vi ville få med oss soluppgången. Nu var solen lite mer morgonpigg än oss men vi kom ändock iväg vid 07 och det blev en mysig entimmes promenix innan frukost. Då detta enligt syster var de sista ordentliga pressardagen så beslagtog vi två solstolar på ett närliggande hotell och bara låg och solade heeeela dagen, varvade av med att ligga på stranden ett tag också. Vid lunchtid så kände jag doften av snus och lyckades lura av en nykommen svensk en iskall snus, guuud vad underbart! På kvällen passade vi att äts en riktig brakmiddag som syster sen promenerade bort medans jag satt och mös vid solnedgången med en kall öl.

Dag 26 fredag

Då blev det dax att börja röra sig mot civilisationen igen. Efter en natt där vi hade lite svårt att somna på grund av den oro för hemresan som det sablans vulkanutbrottet frambringade, så tog vi iaf den en timmes långa båtresan tillbaka till Sanur. Väl där så blev det efter ytterligare ett promenadsförsök en taxi tillbaka till gitas farbrors hus för att hämta väskorna och sedan vidare till Kuta. Madde springer iväg och letar boende medans jag sitter och väntar på trottoarkanten och precis när syster kommer tillbaka träffar vi på en av maddes kompis kompisar från Sydney, och middagaplanerna smiddes. De sista två nätterna valde vi att lyxa till det lite så madde valde ett ställe med pool och solstolar, väldigt mysigt.

Efter en brunch så blev det dax för en liten shoppingrunda, eller ja jag köpte inte ett smack men jag skaffade däremot en liten spontantatuering då syster gock in i en tatuering/piercing studio. Oxe. Efter till annat ställe, Madde göra om, svimmade. Middag med kompis kompisar. Liten utgång iscensattes. Hamnade på ett ställe med 4 våningar. Över gatan drinkar + flaming lamborghini. Dansa lite.

Dag 27 lördag

Madde lyckades låna en laddare av en svensk tjej vid frukosten. Sen blev det lite hängande i poolen för mig medans syster gick och shoppade. Träffade en trevlig engelsman som jag spenderade dagen med som även bjöd på en massa massa öl medans vi solade och badade. Vi gick ut och åt en riktigt nyttig middag, eller inte. Efter att engelsmannen däckat så gick jag ut själv men vände hemåt direkt då jag var lite för rund under sulorna för att få ut något av kvällen.

Dag 28 söndag

Sista dagen i värmen, vad vi visste då. Medans vi packade ner alla kläder som blivit fuktiga på något mystiskt sätt så kollade vi information om askmolnet varje kvart. Vi förutsåg lite smått kaos på flygplatsen så vi åkte dit jättetidigt vilket visade sig vara dumt då det inte var en enda människa som satt fast just här. Efter att Maddes flygbolag öppnat sitt kontor så fick hon en ny biljett en hel vecka senare, och träffade två svenskar som skulle med samma plan så dom begav sig tillbaka för att hitta boende. Jag hade ju bokat en biljett hem från Kuala Lumpur och det flyget var ju såklart inte inställt så jag fick sitta kvar och vänta alena på flygplatsen. Kändes väldigt underligt att lämna syster utan kort och inte så väldigt mycket pengar.

Dag 29 måndag

Mitt flyg blev såklart inställt och flygbolaget gav mig några valmöjligheter men eftersom jag själv inte hade så väldans mycket pengar så valde jag att sätta mig på väntelistan och hänga på flygplatsen och vänta ut molnet. En australiensisk kille som var del av ett gäng som suttit och väntat ett par dygn bjöd in mig i gemenskapen och det visade sig vara en riktigt trevlig grupp människor som jag hade trevligt med medans vi gjorde det bästa av situationen och handlade lite förfriskningar och hade lite lägereldshängande med gitarrspel, fotbollslekar och racing med väskvagnar.

Dag 30 tisdag

När jag nästan lyckats dricka tillräckligt med whiskey för att lyckas somna på det rätt så obekväma golvet så annonserade dom att det skulle gå ett extraflyg till London som jag fick en plats på, aktiviteten var frenetisk och alla fick upp hoppet något otroligt, så när även detta flyg blev inställt så var det många som bröt ihop och stämningen var rätt så dyster. Efter lite mer slöhängande på golvet och en hel del dåliga skämt så blev vi fotade av tidningen, innan flygbolaget flyttade oss till en mer avskild plats där vi kunde få vara ifred från all stress på flygplatsen, det var uppskattat. Några i gänget valde att åka in till KL och ta in på hotell över natten då dom var på gränsen att hamna i tvångsjacka och bli inlagda. Efter att ha ätit min sjuttioandra måltid på Mcdonalds så fick jag sova ett par timmar. Satt mig på facebook ett par timmar, kollade liveuppdateringar av askmolnet innan vi tog och iscensatte en filmkväll där vi byggde upp våran egen lilla biosalong på flygplatsgolvet.

Dag 31 onsdag

Jag fick äntligen sova på natten. Hela 8 timmar, helt sjukt skönt. Vaknade av att alla sprang runt och surrade om ett nytt extraplan, och gissa på min förvåning när flygbolaget lyckats boka av mig från väntelistan så jag hade ingen biljett till det planet. Efter att ha jagat runt på flygplatsen efter rätt personer att prata med så lyckades jag iaf hamna som nr 1 på standbylistan och jag tror nog alla på flygplatsen hörde mitt glädjetjut när jag fick checka in 15 minuter innan planet skulle avgå. Flygresan hem kommer nog gå till historien som den roligaste någonsin. Alla var helt överlyckliga och kände varandra, så det blev som en klassresa i högstadiet, bara det att vi hade tillåtelse att dricka sprit, så all sprit på flyget tog slut och vi var ett gäng som satt längst bak med gitarrer och blandade groggar med tax-free sprit och svindyr läsk från restaurangen. Det blev lite sorgligt att säga hejdå till alla nyvunna vänner, men det är väl tur att facebook finns nu förtiden. Jag lyckades boka en svindyr ny biljett från London hem till Stockholm, med vad som visade sig vara det första planet som Ryanair flög, men det var ändå bara 11 personer på planet. Urkonstigt om du frågar mig!

Dag 32 torsdag

Landade på Skavsta flygplats, i shorts och utan jacka, och blev överlycklig av att det snöade. Men känslan att äntligen komma hem efter de senaste dagarnas äventyr var ändå djävulskt fantastisk.